Претражи овај блог

недеља, 3. јул 2011.

Crni vukovi, beli lavovi i kišni dani




Ne znam koliko ste upućeni, ali najpoznatiji fantasy and sf bloger na svetu zove se Patrik SenDeni i link ka njegovom blogu imate levo od ovog teksta, među svim ostalim blogovima koje preporučujem svojim čitaocima.

Možda se pitate zašto je taj čovek bitan, sada kada nam se bliži A Dance with Dragons day? Možda se i ne pitate, ali valjda ste već naučili da ćete ovde pročitati odgovore i kada vas pitanja ne zanimaju.


Elem, Patrik je odličan prijatelj izvesnog pisca sa inicijalima GRRM, čak dovoljno dobar da se u izvesnoj knjizi koja će biti puštena u prodaju 12. dana meseca kojeg smo nađe i lik nazvan po njemu, koji negde u knjizi umire gnjusnom smrću. Možete zamisliti koliko je onda čovek blizak pomenutom piscu, kada je taj pisac poznat po tome što sve miljenike i sebe i drugih ubija pomenutom gnjusnom smrću.

I tako, Patrik je ove godine po drugi put svratio u Beograd, ponajviše da bi se video sa mnom - što mi veoma laska - ali i da bi mi lično uručio jednu knjigu, što mi laska još više.


Pošto u ovom, koji se lažno izdaje kao Beograd, nema gotovo ničeg vrednog pokazivanja uvaženom prijatelju iz inostranstva, čiji blog čita na desetine hiljada ljudi, počeo sam da se predajem očaju kada mi je u četvrtak uveče javio da će u petak podeliti geografsku širinu sa mnom.

Srećom, i Boginjinom naklonošću, znam ljude koji znaju ljude, pa sam tako bio u prilici da mu pokažem makar nešto belo u ovom gradu - beogradske bele lavove.

I ne samo da mu pokažem - bili smo u kavezu i igrali se sa njima. Verujte mi, čista fantastika.

Međutim, ma koliko lavići bili slatki - a pre njih i mladunčad vukova i kengura, koju smo takođe mazili - ovaj blog se ipak pre svega bavi knjigama.


Pomenuo sam da mi je Patrik poklonio jednu knjigu, ali o tome ću detaljnije nekom drugom prilikom, ali nisam pomenuo da smo nakon obilaska zoo vrta otišli na ručak u Skadarliju. Bila je to veoma dobra prilika da popričamo o sudbini fantastike, ali i izdavaštva uopšte.

Naime, kao i većina građana ove zemlje, svestan sam gde živim. U današnje vreme, ali i u neka prethodna, lepša vremena, većina SF&F naslova u Srbiji prodaće se u najviše 5-6 hiljada primeraka, a i to u rasponu od dve do tri godine. Ovo važi za uspešne i poznate autore, koje kod nas objavljuju izdavači sa razvijenom prodajnom mrežom i zastupljenošću u medijima. Naravno, ima pisaca za koje ovo ne važi. Tolkin, Roulingova - a možda sada i Martin, bar se tako nadam, prevazišli su taj broj desetostruko, a verovatnije i više.

Možete zamisliti koliko sam se iznenadio kada mi je Patrik ispričao da je izdavaštvo u ozbiljnoj krizi. Naime, pisci neke srednje kategorije, ne mogu da se nadaju da će prodati više od 10000 primeraka svog prvog romana, dok u slučaju uspešnijih pisaca, koji su već godinama zastupljeni na tržištu, brojka prodatih primeraka u mekom povezu ne prelaizi 30000. Dapače, "Elantris" Brendona Sandersona prodat je u 10k primeraka, i to je tada doživljeno kao neizmeran uspeh.

Dakle, džabe mi sanjamo o ogromnim tiražima, mega zvezdama i kilometarskim gužvama u knjižarama. Prema Patrikovim rečima, najprodavaniji naslov na ovonedeljnoj bestseler listi Njujork tajmsa prodao se ravno upola manje od najlošije prodavanog naslova na istoj listi pre deset godina.


Sve u svemu, Patrik nije mogao da pojede ni pola ćevapa na kajmaku, pa mi je obećao da će se jednog dana, možda za godinu ili dve, vratiti u Beograd da ih dokrajči. Videćemo da li će do tada u svetu (a i u Srbiji) čitanje knjiga postati zaboravljena umetnost.

U međuvremenu, uživajmo u knjigama (neki malo ranije, neki malo kasnije *evil grin* ) - ali nemojmo zaboraviti da je fantastika svuda oko nas.

Idite, ljudi, u zoološki vrt na Kalemegdanu i svojim se očima uverite da magija postoji. Posle ćete samo još više uživati u čitanju. :)

7 коментара:

  1. Da li se taj efekat smenjenja broja prodatih knjiga može u nekom obimu pripisati pojavi knjiga u elektronskom obliku ili ta statistika uračunava i prodate ebook-ove?

    ОдговориИзбриши
  2. Prošle godine, kada je Patrik bio u Beogradu, pričali smo o tome. Tada mi je rekao da elektronske knjige učestvuju sa oko 1% u ukupnoj prodaji.Najviše novca donose tvrdi povezi. Možda je danas ta cifra nešto drugačija, ali svejedno nije mnogo veća.Verovatno na elektronske knjige otpada 1,5%-2%.

    ОдговориИзбриши
  3. Iskrena da budem, sad mi je još i teže... Nadala sam se da je taj ružni trend zastupljen samo kod nas (i u našem regionu).
    Mora se nešto pod hitno uraditi na globalnom nivou kako bi se ljudi vratili knjizi.

    ОдговориИзбриши
  4. ali na amazou je broj prodatih elektronskih knjiga premašio papirne... mislim da je taj procenat ipak veci...

    ОдговориИзбриши
  5. Prema udruženju američkih izdavača, elektronsko izdavaštvo je jedina svetla tačka što se tiče poslovanja. Skok u prihodu od marta 2010 do marta 2011 iznosi oko 150%. I sam Amazon, najveći svetski distributer knjiga, je pre nekoliko meseci izjavio da je prodaja e-knjiga premašila prodaju pajpejbek i hardkover izdanja, i to za samo nepune četiri godine otkako je prvi Kindle izašao.
    Taj eksplozivan rast elektronskog izdavaštva je iznenadio i najveće optimiste. Tako da je 1% prodatih e-knjiga u ukupnoj prodaji smešno mala, i nerealna. Možda je Patrik Sendeni izneo tu informaciju za 2009 ili '08 godinu. Prodaja e-knjiga u ukupnom svetskom izdavaštvu sigurno iznosi preko 10%, a većina analitičara se slaže da već naredne godine će iznositi preko 20%. Znaš, ovo je godina tableta (pa i naredna), a sektor e-izdavaštva će još više eksplodirati kada kineski izdavači uđu i ''igru''. :)
    Ove brojke se odnose samo na legalna e-izdanja. Kada bi uključil i pirateriju... samo nebo je granica! :)

    P.S. Super što su bio odličan domačin Sendeniju. iako prezirem sam koncept postojanja zoo-vrtova, bila je dobra ideja da mu poikažeš bele lavove. ;)

    ОдговориИзбриши
  6. Moj stav u vezi sa izdavaštvom bio je sličan tvom, Medoxe, međutim - čovek mi je neposredno rekao da ruže nikako ne cvetaju. Naravno, mi smo pričali o fantastici. Lako je moguće da mejnstrim stoji bolje. Međutim, zastrašujuć je podatak da je preko pedeset procenata radnika u američkom izdavaštvu ove i prošle godine ostalo bez posla.

    Inače, i ja prezirem zoo vrtove.

    ОдговориИзбриши
  7. pre će biti čiklit, nego mejnstrim! ;) Ako je Elantris B.Sandersona prodat u 10k, onda je 1% svega 100 e-knjiga. A to je iz sadašnje perspektive gotovo nemoguće, na osnovu mojih iskustava provedenog po stranim forumima i blogova koje se bave e-čitačima i e-knjigama. Elantris je samo primer, s obzirom da je izašao par godina pre prvog e-čitača.
    Uostalo, sam fentezi - mislim na tradicionalnu epsku fantastiku - već nekoliko godina u krizi. Mislim da si o tome već pisao. Ljudi su se smorili od mamutskih serijala epske fantastike. Mislim da pisci/spisateljke koje se bave urbanom fantastikom imaju nešto bolju prodaju, makar zbog popularnosti Majerove i Šarlejn. A ova potonja može da se pohvali kako je zbir njenih prodatih knjiga iz True Blood serijala prelazi 6.000 samo za Kindle.
    Bojim se da predstoje još gora vremena za ljude koji rade u američkom izdavaštvu, barem onom štampanom. :( Dajem najviše jednu deceniju prevodiocima. Posle toga će sve više izdavača ili ''izdavača'' bolje rečeno, će koristiti unapređenog Guglovog prevodioca. :rolleyes:

    Čestitam na kupovini Asusovog Transformera! Pratio sam tvoju evoluciju na sk-forumu i benčmarku. ;)
    Ako ti nije teško, posveti jedan blog-članak (sa fotkama) o Transformeru kao e-čitaču, i ukupnim utiscima.
    Ja sam na forumu at-at napisao (zajedno sa fotkama) o e-čitačima Amazonovom Kindlu 3 i Motorolinom Ksumu, mojim e-čitačima. Ako te zanimaju moji utisci:

    http://www.at-at.org/viewtopic.php?f=84&t=3383&start=30

    http://www.at-at.org/viewtopic.php?f=102&t=4017&start=60

    ОдговориИзбриши